Välkommen

Välkommen till min blogg.
Här får du glimtar från mitt liv i form av bilder och texter.

tisdag 26 juli 2011

Liten reseblogg från Kroatien

Att berätta om vår vecka i Kroatien skulle kunna bli rätt långradigt om jag skriver om allt vi har fått se och vara med om. Jag har försökt att välja en bild för varje dag men det blev visst någon extra.
Jag inleder med varför vi reste till Kroatien.

Jag är en sån där lättlurad person som har svårt att säga nej till telefonförsäljare. För drygt ett år sedan ringde de från Drömresan och jag tackade ja till att köpa en månadslott (det blev två eller kanske blev det fyra). Vid den andra dragningen fick jag ett brev, min tanke var "Jag måste säga upp abonnemanget", till min förvåningen och glädje hade jag vunnit resecheckar på Ving. Den första resan blev vår resa till Kroatien.
Det finns pengar kvar vi får se vart det blir nästa gång.

Dag 1
Flygresan gick bra och transporten till vårt hotell, Bristol, gick smidigt, fast jag tyckte lite synd om busschauffören när han skulle plocka fram våra väskor som låg underst. Rummet var inte klart så vi tog en sväng i Opatija i den härliga sommarvärmen Vi hade nog väntat oss att hotellet skulle ligga närmare vattnet, det stämde liksom inte riktigt. Och mycket riktigt vi hade kommit till fel hotell. Vårt hotell, Bristol, låg i Lovran. Vi fick en taxi till hotellet och nu stämde allt bättre.
En liten fikapaus på vår första promenad på Lungomare.
Dag 2
Sol, bad och rundvandring i Lovran. På kvällen blev det pizza och Gnocchi.

Den gamla staden var härlig att strosa i. Kanoban
Don-Corleone mitt bland husen var en trevlig plats att äta på.

Dag 3
Efter bad, sol och en del läsning på rummet (var tvugna att ta en paus i värmen) var vi på hotell Villa Astra.
Det blev en skön stund med härlig musik.

En härlig miljö för konsert med sång, kontrabas och gitarr.
Gruppen hette Spart jazz.

Dag 4
Vi hyrde en bil och tog en härlig tur runt Kroatien.
En liten sväng in i Slovenien blev det också.

Vi besökte Motovun när regnet hade slutat.

Utsikt över Piran (Slovenien) här fick vi några härliga timmar
och även ett skönt bad i värmen.

Vi besökte även världens minsta stad.

Dag 5
Idag badade vi och njöt av vår semester. På eftermiddagen gick vi till Opatija en promenad på 2 timmar. Strandpromenaden Lungomare är fantastisk.

Trädäck är ovanliga det mesta är sten och betong.
Dag 6
vi gick upp tidigt, vi skulle till Venedig. Buss och båt blev en tur på ca 4,5 timme. Visserligen var det en gungig båtresa men timmarna i Venedig vill jag inte vara utan.

Detta var utsikten från vårt lunchbord.
Man fick se upp så inte stolen trillade i.
Dag 7
En heldag på stranden hade vi tänkt oss men det blev bara några timmar, regnet kom. Det blev läsning på hotellrummet och senare en promenad för att besöka en man från Sverige som hade köpt en lägenhet i Lovran.
Dessa passionsfrukter får symbolisera all fantastisk växtlighet
som vi har sett den här veckan
Nästan varje trädgård har sin egen vinranka
många gånger en vacker inredningsdetalj i trädgården.
Dag 8
Sista dagen började molnigt och morgondoppet uteblev. Efter frukost och packning blev det ändå en tur till badet. Eftersom inte bussen kom förrän kl 3 så fick vi lite tid över på "byn". Vi fikade och då började det ösregna men vi satt skönt under markisen. 


Hotel Bristol, ett fint hotell nära stranden.

Farväl för denna gång!
Jag kommer gärna tillbaka.


1 kommentar: