Välkommen

Välkommen till min blogg.
Här får du glimtar från mitt liv i form av bilder och texter.

onsdag 29 juni 2011

Livskvalité

Vad är livskvalité egentligen?
Är det att arbeta en heldag, betalt arbete eller hemmaarbete?Eller är det att ta dagen som den kommer?
Jag tror det är bra med en mix. Efter ett år  med rätt mycket jobb känns det skönt att på semestern få ta dagen som den kommer. Fast i längden kanske det blir tråkigt... man vill ju göra en del nytta också.
Som idag till exempel:
Vaknade tidigt solen sken tog en liten morgonpromenad med Ida, min lilla hund du vet. Sen blev det morgonkaffe på altanen. Sedan gjorde jag något som för vissa kanske känns onödigt och för vissa nödvändigt. Jag plockade bort vissna blommor på mina snöflingor, bakopa tror jag att de heter. Grannen kom in för en liten pratstund och jag som skulle handla innan frukost ( till oss och svärmor) fast det hann jag det med fast frukosten åt vi rätt sent.
Efter frukosten fick vi för oss att ta en tur på mc:n. 
Vi åkte till hembygdsgården som serverar jordgubbstårta några veckor per år. 

Kanske du har varit där?


 Resan gick sedan vidare vägen över Gigeryd 
för att kolla om jordgubbsplockningen hade börjat. 
Vi köpte med oss några liter som vi åt till lunch.

Eftersom flygplanet (se gårdagens inlägg) fortfarande låg kvar 
tog vi ekan över sjön för att ta oss en närmare titt. 
Det visade sig att det var en norrman men vän från Kenya 
som hade tagit planet till vår sjö för att hälsa på goda vänner. 

När vi kom tillbaka blev det trä-arbete för mannen och lite trä-gårdsarbete för mig.

Jag hann med ett dopp i sjön också tillsammans med grannbarnet och några till.
Tidigare träffade jag Theo med hans fritids som hade tagit sig en tur till badet i den härliga sommarvärmen.

Just nu avslutar jag dagen på vår härliga altan och konstaterar att det trådlösa nätverket fungerar även här.
Blev det en dag med livskvalité? ja det tycker jag  nog.

 "Livet består av småstunder, 
som det är viktigt att kunna njuta av"

2 kommentarer:

  1. Hej Ellinor!
    Du skriver så kloka och tänkvärda ord. Visst kan man fundera på det där med livskvalité...
    Jag brukar tänka såhär: Jag jobbar för att leva, inte leva för att jobba! Nu har jag ju tur som har ett jobb där jag stortrivs. Aldrig känns det tråkigt att gå till jobbet. Men det är ju inte mitt liv. Mitt liv är Mikael, min familj, vänner, sitta och njuta av solen, åka till havet, åka motorcykel, gjuta... Ja, listan kan bli lång, men en lagom dos av allt så blir det nog bra. Set svåra är att hitta balansen. Det är så lätt att alla måsten tar överhand. Jag känner nu att jag verkligen behöver vila, ledig tid till att bara vara och ta dagen som den kommer. Så ska jag försöka börja min semester iallafall. Ha det gott, Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter att du kan ta dagen som den kommer! Något man längtar efter när man är mitt uppe i intensiva och bundna arbetsperioder!
    Men som du säger är det nog något som man också kan tröttna på. Hoppas du får en riktigt skön sommar!

    SvaraRadera