Välkommen

Välkommen till min blogg.
Här får du glimtar från mitt liv i form av bilder och texter.

tisdag 28 juni 2011

En tur i vårt vackra land, midsommarafton

När vi nådde Östersund på en grå midsommarafton tog vi först en tur till turistbyrån för att få tips på olika
midsommarfirande i trakten. Efter en fika på stan åkte vi till Stocketitt på Frösön.
Det var regnigt och ruggigt på Frösön.
Efter en halvtimmes i bilen bestämde vi oss för att dra vidare till till nästa tips:
Bergs hembygdsgård
 Visade sig vara ett bra alternativ. 
Soligt, familjärt mm träffade trevliga personer.


Vi fick vara med på ett traditionellt firande tillsammans med bygdens folk.


Vad vore en hembygdsgård utan gamla hus?

Här kanske inte vore så dumt att krypa ner?


 Efter firande beslöt vi att gå till toppstugan 1,2 km uppför. Hade gärna vänt efter halva vägen svettigt värre. Kondis vad är det--- men Bengt traskade på. Rastplatsen kom aldrig och tur var väl det...när vi kom till toppen gick vi in i stugan och kunde fylla på vätskeförrådet. Vi blev serverade i fina glas. Innehavaren visade sig vara en driftig kvinna. En stund innan hade hon varit lekledare på dansen...Hon berättade om spännande projekt som är på G och även en historia om storsjoodjuret. Man har byggt upp ett observationscenter i Svenstavik som hon var engagerad i
läs mer: storsjoodjuret



Efter detta gick vi inte raka vägen tillbaka utan tog OMVÄGEN...







 förbi Hoverbergets grotta
jag säger bara wooowww Skandinaviens största klyftgrotta. 




Det var lite läskigt att gå ner i mörkret mobiltelefonens ficklampa räckte inte så långt.

 När vi kom ner till vägen insåg vi att att vi borde att ha löst biljett men vi kom genom skogen och där fanns ingen information om detta. Nästa gång får vi se till att betala för oss. Det hade säkert gett mer om ljuset hade varit tänt. Läs mer Hoverbergsgrottan

Min midsommarbukett med 7 blomsorter.
Men den hamnade aldrig under kudden, jag har ju redan hittat min drömprins!


En vacker stenvalvbro strax utanför Åsarna.





Hörde kvällsandakten med Annika Borg (Lyssna) hon pratade givetvis om midsommar och slutade med att säga att midsommar egentligen handlar om att fira livet och att vi bör göra det oftare – så sant!
Om jag ska sammanfatta denna midsommarafton blev den väldigt annorlunda. Men några av de traditionella inslagen fick vi med Matjesill, (den blev serverad till äggröra och utan färskpotatis vi sparar det till imorgon), midsommarlekar och midsommarstång (fast utan inslag av Göteborgs folkdanslag).


Pga felåkning fick vi en fin sovplats.

Nu har vi bara två dagar kvar tills vi är hemma igen....

Nutid: solen skiner och jag ska ta mig ett bad
fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Oj, oj, vad ni sett mycket. Många fina bilder i dina inlägg. Själv knatar jag på på jobbet denna och nästa vecka också. Sedan är det ÄNTLIGEN semester! Känner att det är välbehövligt. Idag har vi åkt lite motorcykel efter jobbet. Det var härligt. Man får ta tillvara på de små guldkornen. Ha det gott, Kram Camilla.L

    SvaraRadera