Välkommen

Välkommen till min blogg.
Här får du glimtar från mitt liv i form av bilder och texter.

fredag 6 januari 2012

Nytt år!

Gammalt år - utvärdering Nytt år  - nya utmaningar.
Förra året gick fort och inga stora händelser men säkert ändå saker som format och gjort om mig som person.I början av ett år funderar man på vad som ska hända. Så här i början av ett nytt år tänker jag på Nils Bolanders dikt "Ett ark papper".


Jag såg ett pappersark fullskrivet med bokstäver och ord
Grova stavfel och språkfel Osköna överstrykningar
Fula plumpar Klumpiga staplar
Slarviga öglor

Jag läste och upprördes i mitt innersta
Vilken klåpare hade komponerat detta nonsens?
Vilken inbilsk narr hade skapat detta fuskverk?
Då såg jag med ens vad det var och rodnade av blygsel och skam:
Det fullskrivna arket var mitt gångna år
Jag själv var den klene skrivaren,mästaren till klottret och kråkfötterna
Och längst ned på sidan
hade en mäkta sträng lärare skrivit med rödaste blod ett rättvist betyg:

Underkänd!

I samma stund skymtade jag en hand, som räckte mig ett nytt,bländande vitt,
oskrivet ark,och förnam en röst som sade:

Skriv!Det vita arket var mitt nya år..."


Något att se fram mot!

Gott Nytt År alla mina läsare!

2 kommentarer:

  1. yvonklingberg@hotmail.com7 januari 2012 kl. 11:04

    Det finns alltid en möjlighet att börja om och förhoppningsvis har man blivit något klokare av och lärt sig av åren innan.
    Jag var tillsammans med alla kollegor på PB på en föreläsning, en idrottscoach skulle visa oss hur man "går framåt". Han hade skrivit ner en massa meningar på ett blädderblock och ett ord var felstavat. Jag tyckte det var lite pinsamt men vadå, ett misstag en felstavning, inget att hänga upp sig på. Men, men....en av lärarna kunde inte ta detta utan ställde sig upp och påpekade stavfelet.
    Han sa...nej, har jag? - Stavas det inte så här?
    Varmed alla instämde med den påpekande lärarens upptäckt.
    Då kommer det. -Jag har skrivit 97 ord på blädderblocket, ni ser bara ett, det som är felstavat. Men tänk på alla de andra orden som är rättstavade.Jag lärde mig mycket av detta!
    Kram Ellinor, och ett riktigt Gott Nytt År till dig och familjen.

    SvaraRadera
  2. Så typiskt...att bara se det felaktiga.
    vi borde nog vara mer uppmärksamma på det positiva i livet.
    Tack Yvonne för de orden!!
    Kram och ett riktigt Gott Nytt År till dig och din familj.

    SvaraRadera