Välkommen

Välkommen till min blogg.
Här får du glimtar från mitt liv i form av bilder och texter.

söndag 27 november 2011

Första advent!


Sitter vid köksbordet och njuter av lugnet... nej det var inte riktigt sant, Utanför blåser det nästan storm men härinne är det tyst och lugnt. De flesta firar kanske med många i huset men här är det bara jag och Ida. Kaffegästerna fick förhinder. Men det känns rätt skönt. Det har varit lite mycket den senaste tiden.


Dagen började jag i kyrkan, visste nog inte riktigt vad jag hade lovat när jag lovade att leda gudstjänsten idag. Första advent - kyrkans storhelg. Det var fullsatt och många var där, lite extra pirrigt var det nog.
Men det blev en fin gudstjänst med barnkör- kör och de vanliga psalmerna. Vilken sångskatt vi har!
Min favorit är nog ändå Ljuset skall segra skriven av vår egen Pär.

Vad tror jag nu, då människan känt på nytt ett nederlag?
När hatet skördat hundrafalt med våldets tunga slag.
Jag tror på godheten trots allt på kärleken som ser 
att ljusen som vi tänder idag kan skingra mörkrets makt.


Mörkret är stort men ljuset är större samhörighetens bloss.
Det lysa vill för all folk, dess budskap når till oss:
Ett ljus är tänt i vinterkväll se Gud sin son har sänt.
Din hyllning honom ödmjukt ge i helig adventstid.


För några veckor sedan köpte jag en frälsarkrans. Den använde jag i barnrutan idag.
Jag hoppas att den ska göra det enklare för mig att hålla fokus på mitt uppdrag.
Alla tystnadspärlor som ramar in de andra pärlorna 
kan nog vara nyttiga för mig som ofta säger lite för mycket...
Att använda symboler för att hålla fokus känns rätt pedagogiskt eller hur?

Ha nu en riktig skön vecka
och njut av alla tända ljus!






2 kommentarer:

  1. Du klarade ditt uppdrag som gudstjänstledare idag,alldeles utmärkt=)

    SvaraRadera
  2. Ibland kan det vara riktigt skönt med ensamhet... Känner det när det ofta är full rulle på jobbet. Vi har varit hemma hela helgen och bara donat i lugn och ro. Riktigt skönt =)
    Ses i morgon då det är en ny vecka med nya utmaningar... Kram!

    SvaraRadera